19 tahun dah berlalu...


.

Aduhaiii... pejam celik pejam celik xsangka dah lbeh 19 tahun aku dok atas muka bumi nih. Cepat sangatlah masa nih jalan. Kadang2 bila dok melangut sorang2 ingat pulak zaman2 dulukala masa kecik2 dulu. Seronok gak jadi bbudak kecik nih.. Nakal tu besa la.. Kalo nak banding aku zaman bebudak dulu dgn skang nih, aku memang jenis yang nakal gampang dengan xtau malunya. Sape2 yang kenal aku skang nih memang kata aku nipu kan? Pasal kalo nak kata aku yang skang nih memang kontra gile dgn sifat nakal yang aku kata tadi tuh haha.. Besa la tuu, orang makin besar makin matang ye idok? Xkn nak jd cam bebudak lagi...

Yang aku kata aku nakal tuh, nih yang nak cerita nih. Besa la tu, aku nih anak kampung. Perangai cam orang kampung la. Panjat pokok, lastik burung, men senapang kayu, curi2 mandi kat lombong (nasebbek tak mampuih haha..), kacau anak dara orang (sori time nih xbaligh lg pun, kaco bebudak pempuan baya je..), intai orang berak (memang xsnonoh pon..), ronda2 sekampung nek basikal, gaduh2 superhero Ultramanlah, Supermanlah, Power Rangerslah,macam2 lagilaa.. Yang paling xthn, aku dgn member suka panjat tempat tinggi, pahtu bukak seluar, shuuuu... kencing ke bawah. Slalunya kami wat atas pokok jambu kat hutan depan rumah lama aku kat Ipoh nun. Kadang2 wat kat tempat public, cam atas signboard yang besa ada kat taman2 tu. Memang slalula kene marah dengan makcik garang yang tinggal btol2 bedepan dgn signbord tu. Bila marah kat member, berdiri bukak seluar, tonggengkan badan, tunjuk bontot kat member tuh. Memang sangat xsnonoh sungguh kan haha..



Tu suma member2 senakal la yg ajar huhu.. camna pulak boleh terikut. Bila teringat balik zaman bodo2 tu, teringat kata2 sorang lecturer aku kat matrik dulu, "bila teringat zaman kecik2 dulu, mesti termalu segan2 sorang2" haha aku suka ayat nih! Apapun, bila makin beso, satu2 benda yang aku besa buat zaman budak2 dulu aku tinggalkan. Yelah dalam proses mematangkan diri. Semuanya bermula dari sekolah..

 Tadika


Inila institusi pengajian pertama dalam hidop aku. Tadika Islam Perak. Mula aku blajar kat TIP Taman Meru punya masa tinggal kat Ipoh dulu. Mak aku pun ngajo kat situ gak, aku dok kat klas mak aku pun. Sebab aku nih anak cikgu, lagila aku suka kacau buli budak2 lain. Hasilnya, aku jugak kena marah terok dengan mak aku hahaha.. Ingatkan anak cikgu dapat keistimewaan.. (jangan harap!!!!)

Sekolah Rendah

Lpeh habeh blaja kat tadika, femili aku mai pindah Chemor. Haa stat masuk skolah rendah nih tahun 1999 memang perubahan drastik gila babi punya.. Daripada nakal bueh tak tentu pasai tu, kat sini tetiba aku jd pendiam gilo babi, pemalu.. Aku pun xtau napa.. Tetiba aja jumpa bebudak kat SK Hj Mahmud nih, aku jd malu. Nak cakap pon xkuaq sora. Sampai bila cikgu panggil soh baca benda dia tulih kat papan hitam, aku cakap orang dekat2 aku je dengar. memang kena marah aku time tu. Mungkin culture shock kot.

Cikgu2 situ time tu pun garang, kadang2 aku kena lempang, rotan xpepasai.. Ingt kat Cikgu Khatijah, cgu klas 6u dulu, ajar math, pnah kena lempang skali pasal apa aku pun xtau, cuma dia ad ckp ssuatu kt aku tp aku xjls dgr, dia tros lempang. Pnah jugak dia denda diri luar kelas ramai2, xsiap keje skolahla pnya psal. Tp yg bestnya dia nih agak 'blue' sikit. Malas nak citerla. Cma satu je yg aku memang suka kat Cgu Khatijah nih, dia ambik berat pasal anak murid dia. Tcer Vasanthi, cgu BI msa drjh 1,2,3 pun garang jugak, cgu 1st yang lempang aku kt situ haha.. Masuk darjah 4, Tcer Rajesri pulak ajar BI. Lagi giloo.. Garang nak mampuih dr Tcer Vasanthi. Kalau silap sikit, teriak cam pontianak. Berdesing telinga skelas. Aku pun pnh gak kna lempang dgn dia psai xsiap kje skolah. Drjah 5,6 Tcer Sharon ambik alih. Gaya dia pun sama macam Tcer Vasanthi, tp dia nih plg suka lempang bebudak. Cuma aku xpnah lg kena dgn dia hahaha. Tp apsal asal cgu BI je, mesti garang2? Pastu Cgu Dahlia, cgu Sains. Dia ok je tp kalau dia marah, jgn ckplah.. Cgu Eliza pun sama, cgu Math, baik tu memang baik, jgn buat dia marah je udahlah. Cgu len suma aku igt, xpnah lupa pun. Cgu Normawati , Ustzh Sarimah dr Sarawak tu, Cgu Zabedah yg ajar Muzik, pahtu cgu Fadzil (muzik jugak), Cgu Zawahir (KH). Seingat aku yg tu je pnah ajar klas aku.

Situasi2 cmnih la yg buat ak tkejot gila babas kat sana. Macam2 kena. Padahal aku xnakal pun kt sini.. Haha memang kuat nangih la aku time tu huu... Member2 kat sini ok je, cuma sebab aku nih yang diam sgt, jd aku xrapat dgn depa. Seyez aku cakap, kat sini memang aku xrasa sronoknya berkawan, belajar... Huuuuu~~


Skolah lg satu aku blaja kt S.R.A.R AL-Junid dkt msjd Jamek Chemor tuh. Kat sini member suma yg sama aja, dr sk hj mahmud jgk. Cuma ustzh2 kat sini btol2 knal aku, sebab depa tu kawan mak aku. Slalunya aku jugakla yang slalu di'highlight' dgn ustzh2 kat sini. Satu yg aku suka kt skolah agama nih, blaja xtensen, memang best. Lgpun bbdak xramai. Ustzh pun xmenekan sgt bbdk blaja, kdg2 depa bg bebudak men kt taman, kdg2 xblaja lgsung, kalau ad gotong royong bersihkn kwsn skolah agama.

Time skolah rendah nih, saat2 plg best bila nak baliklah. Seronok tengok mak pak bbudak tunggu anak masing2. Aku bole beli keropok eskrem jd kudap2an sblom balik. Plg best, dulu ad zaman men tampal pelekat2 pokemon, digimon. Besa time balik aku mesti ad beli plg kurg sepeket pelekat wat koleksi. Yang lbih2 tu aku simpn smpai skang ad lg haha..

Sekolah Menengah
Kat Chemor nih ada 2 skolah mngah yg b'jiran. Jd msa skolh rendh dlu mmg dilema agkla nk wat pilihan nk msok skolah mna satu, samada SMK Aminuddin Baki ato SMK Dato' Hj Mohd Taib. Bnyk bbudk sembg, peraturan mat taib ketat, bek msok aminuddin baki. Tapi mak ayah aku soh masuk Mat Taib, sebab ada aliran agama.
Dah mak ayah aku soh masuk situ, aku pun masuk jelah. Klas agama tu cma untuk bebudak yg dpt 5A, 4A & 3A je yg bole msok. Tp lgpon sblom tu, msa orientasi, bebudak kene ambik xm nk tentukn klas mana. Aku dpt klas 1 Bestari, tp tuka klas agama, 1 Amanah sebab aku dpt 5A upsr seblom tu. Memang kena blaja Arabla.. Kena pakai songkok pulak tuh. Dlm klas aku tu cuma ada 3 org je yg dpt 5a upsr. Aku, Dolah, Azim (kot,, xigt..). Azim dah blah pi Madrasah Idrisiah kt KK nun, tinggai aku dgn Dolah je. Cgu2 situ pun plek, xmntak mana2 sbp@mrsm ke. Aku jawab "ntah..". Aku mls nak ambik tau pun psl bnda2 nih, sebab xsuka nk msok asrama. Las2 tu cmna ntah, lbeh kurg sebulan kat mat taib tu, dpt pulak tawaran ke sbp. "Nak, idak??" memang belahbagila.. Lgpun mak ayah aku soh aku msok gak skolah tu. Jd sbgai anak yang taat, aku pon masukla,, dgn berat atinya..

Haa tak tersangka lah pulak dapat dok asrama. Xkesahla penuh ke idak, aku memang xsuka dok ostel nih. Bukan sebab nk dok bwh ketiak mak pak, pasal memang aku xsuka la. Cakap je xsuka, lpas 5 tahon aku dok kat SBPI Gopeng nih, macam2 yang aku rasa, mcm2 aku blaja, hati aku pun lg terbukak utk hidup n terima kawan2 kat sini, buat aku semakin rindu tempat nih hari demi hari.

Sekolahku yang tercinta
Haha homesick tu memang istilah besa la bg bbudk ostel. Aku pun masa f1 memang asik nk blk rumah je. Kan aku dh ckp aku xsuka dok asrama. Satu lg psal kena buli la.. Ahh.. besa la tu..(pikiran skang). Dulu mana ok woo.. Aku jd benci dgn senior2 kt situ time tu. Kepala kena hantok kat loker, ambik air milo kat dewan makan yg dh nk tutup wktu mlm, xpsal2 aku kna mrh dgn makcik d.m. huh!!, kena jemur kasut depa, pahtu masa tengah tido tetiba kna kejut wktu mlm bacakan buku teks utk depa study, sorok barang2 aku, bila masuk f2, depa soh bdk f1 buli aku. Arrgghhhhh!!! Jatuh maruah aku!!! Pahtu xhabih2 ligan aku, lanyak aku atas katil. Plg xthn kne 'burger'la!! bygkn bdn depa yg besaq2 tuh tindih aku yg kecik time tu. Member2 len gelak je. Ad yg t'diam xleh nk wtpa. Mana la aku tahan oiii.. Tp aku kuat je, xkabo mak pak aku pun, xdepun nk bhenti skolah haha..


 Tp tu time jd junior. Bila dh senior, memang kaw2 la bantai junior blk. Tp sebnonya dakpun. Batch aku xtaula napa bek sgt, xbuli junior2 nih. Mungkn sbb dasar baru kmentrian pendidikan buat nih. "U touch U go" kata2 Ustz Radzi, PK Hem time tu. Tu la bebudak skang nek kpala. Dimanja2. Haih geram pun ada. Tp aku xleh nk marah junior dom aku nih pon, psal depa nih bg aku bek2 blaka. Xda kuang haja mcm yg aku dgr dr member2 len.

Time mentor mentee dgn Cikgu Marini
Ahha dormmate2 aku yg tersayang!!
Satu je benda yg buat aku sayang gila2 kat sekolah nih, adanya member2 yg sepakat sebatch. Kat sinila aku belajar erti 'persahabatan', bukan kawan semata2. Bg aku, member2 kat sini memang kaw2 punya, member plg best pnah aku ada kat dunia nih. Tambah lg dgn kehadiran sorg member yg memang aku anggap bestfren plg aku sayang sampai mati, hidop aku kat sini lg bahagia. Makan makanan yg beli kat kiosk same2, minum mosya beli kat kiosk same2 (eh igt lagi pulak aku haha), bhokak posa, mandi (cop.. len2 shower la..), stadi, pg klas, kongsi cerita, gaduh, tido.. Bole kata semuanya buat sama2. Lgpun dah kami satu dorm, katil seblah2 pulak tuh haa.. Memang syok lepak2 kongsi citer sblom tido waktu malam. Kalo masa dia takdak dulu, aku tak habeh2 murung sesaje dalam dorm teringat masa dulu yg asek kene buli je, kadang2 aku selalu buat hal sendiri je. Seyez seronok gilo kawan dgn beliau, dgn perangai acuh xacuhnya, kadang2 tak senonoh..,, aku pun kdg2 terikut gak perangai dia. Bagi aku, dia nih la kawan aku yang paling hebat. Sebab diala hidop aku bnyk berubah, perangai aku, sikap aku... Dari baik (kononnye...) jadi tak se'senonoh' macam dia gak haha..Sudahlah power subjek Sejarah, banyak pulak benda (ala2 pengetahuan am la..) yang dia tau, pahtu bercerita kat aku. Aku suka dgo cerita dia. Macam terhafal gayanya.. Muka pun ada macam rupa cina sikit, dah memang becampor cina melayu pun. Banggo gilo aku dapat member cam dia nih.. Bila aku nampak muka dia, aku rasa nak aje pi sebelah dia pahtu letak tangan aku kat bahu dia, pahtu kalo boleh nak bagitau kat satu dunia, "ni la kawan aku yang paling hebat!".. Teringat pulak slogan "hebat, hey!!!" hahaha.. Sapa tau slogan apa tu, paham2 jela..

Tp semenjak habih skolah nih, aku rsa cm dh len je, entah.. mcm terputus pertalian sbgai kawan walopon henset ada. Mcm ada sorg yg pnah kata kt aku, "status BESTFRIEND kini jd FRIEND". Memang perit nak terima.. Sampai skang aku anggap beliau satu2nye bestfren aku, tp aku tak tau la pulak apa yg dia anggap aku ni apa. Mungkin kawan besa kot.. Takpela.. Tu cerita lama.. sedih tu sedih jugak tapi apa boleh buat.. dah takdir kot.. Apapun smpai mati aku xkn lupa kat member kesayangan aku yang sorang nih.. Tak penah ada hari aku tak teringat kat beliau walau sedetik pun.. (jangan salah paham pulak..) Haiihhh kan bagus kalau masa nih boleh berulang balik..............................................................

Kengkawan time f2 dulu
Plg best dok kat sini time SPM. Memang havoc giloo.. Mana daknya, satu skolah f5 yg konker. Memang berterabor.. Yg len buat pala, panjat tangki air, conteng nama kat tgki. Plg xthn siap spray pulak tuh. Aku buat pala outing sesuka ati. Kdg2 kami ramai2 curi2 tengok tv kat kantin gara2 Nur Kasih, esp bebudak klas 5 Maari.  Peminat fanatik le katekan.. TV kt ostel time tu depa xbukak tv3. Kalo stay kt hostel mmg melepasla nk tgk citer tu. Aku join je walopn bkn peminat fanatik. Aku yg outing beli sosej bnyk2, bakar guna toster pinjm dr budak len, rebus batang ketam (xigt nama betol benda alah nih) yg pak membe bek aku tu bg dalam water heater (xpnah dibuat dek orang), pahtu makan same2 member bek aku tu. Slalunya kami buat bdua je senyp2 je, tp kalo ade lebih bg jgk member sedom len, yg bg pnjm toster skali tuh haha..

Gambo katun membe klas 4/5 Biruni yang aku curik dr profile fb Miss Emma

Kenangan manis yg xleh nk dilupakan..
Haa kalo boleh memang nk crita pnjg2 psai skolh aku nih, sebab nih la tempt aku membesar sama kwn2 hdapi zmn remaja slma 5 tahun.. Huu aku rindu gila kt suma member2 kt sini, terutama kwn bek aku tuh.. Nih jgk sbb aku xsuka skola. Dah cukup, aku mls nk cerita.



Sekolah Tinggi
Kenapa aku kata sekolah tinggi? Haha sebab mula2 skali aku ad ckp td kn, yg mngubah hidup aku nih suma bermula dari sekolah.. Lepas spm dulu, mmg aku dpt 2 twrn, mula2 msok Kolej Matrikulasi Perak, satu lg msok diploma kej. awam uitm. Yg xthnnya, awatla aku dpt metrik gopeng nih jugak? Udahle btol2 blakang skolah aku. Dlm dilema nk pilih mana satu, pak aku soh wat solat Istikharah, tp las2 dia soh masok je matrik, fast track. Hah apepun penin n konpius gak lagi nih, aku tnya bekas senior igop yg sekampung dgn aku nih, aku pggl abg Zul je. Dia skang blaja kt utm. Dia kta bek ambek metrik dulu. Lg pun member bek aku nih pun dpt metrik yg sama. Dia kta 89org bdk igop yg dpt metrik gopeng tuh. Memang terkejut badak la.. Las2 ramai2 pakat masuk, 30 org je yg dtg.

Dr 30 org yg dtg tu, las2 tinggal belas2 je, ad yg dh kuar pi smbg tmpat len, ad yg p preparation nk pi OC. Kat sini aku ambik kos sains fizik, sebab aku igt aku minat bab bidang geofizik. Ada kaitan dgn fizik la. Sebabtu aku troskan je. Haha tp xm sem 1 trok gak pointer dia. Boleh tgk kt enri aku Ohhhhh... tu.
Member klas sem1
Member klas sem 2. Member plg best kat metrik nih hahaha

Sebab trok aku mmg struggle gila babi sem 2. Tp result pun ala kadar je. Jadi la.. Apepun, dok metrik memang best, walopon blakang skolah je, 6 tahon aku dok gopeng. Teringat kata2 Miss Gan, "Kamu tak payah stadi gila2la, nanti kena campak atas bukit blakang sana juga.." aku tau dia gurau je haha tp xtersangka pun tercampk btol2. Semayang Jumaat, jumpa muka bbudk Igop lg pasai depa tumpg semayang kt Masjid Al-Maghfirah metrik tuh. Tu la pasai aku dgn membe2 Igop kat metrik nih, time semayang jumaat je lari nek tingkat atas, xmau jumpa bebudak tuh.
Geng Igop kat matrik Gopeng, ad ramai lg nih.
Dah tamat metrik nih memang xtau nk wtpa dah. Cuti 5bln. Cm aku citer, dulu mmg aku kja tp dh bhenti. Skang aku ditarik membe2 sekolah rendah dulu join depa satu program nih, (xleh gtau lg haa..). Baru2 nih ak dpt plk tawaran pi Universiti Teknologi Malaysia, universiti idaman aku. Seblom nih aku minat UIA. Pas spm dlu xdpt twrn tu, aku giveup nk msok UIA dah. Malas dah pun. Aku pilih UTM nih pun sebab ad member matrik yg ajak aku masuk sana. 
 

Las2 aku dapat kos Kejuruteraan Kimia - Bioproses. 2nd choice. Benda alah apa pun aku xtau. Walopon bkn kos Geofizik yg aku minat giler tu, tp yg mana aku dpt, yg tula aku wat leklok. Member metrik aku tu kata nak ambik elektrik, tp ntah aku xtau pe cer dia skang. Tp apapun aku syukur dapat gak tawaran kat UTM nih. Lagipun, UTM rank dlm M'sia nih dah nek no.1 tahun nih. Tak caye, tekan sini. Haa bangga akuh hahahaha~~ Aku xtaula cmna kehidupan baru yg menanti di sana tp aku harap hidop kat sana lebih bek dr zaman aku kat metrik dulu haha (xkn ad zaman lbeh bek dr zaman kat IGop dulu!!).... Yang paling penting skali, haaa aku dapat ushar aweks2 mat salleh, mat arab, korea, jepon kat sana nanti hahahaha~~

Your Reply