Bercakap


.

Cakap. Aku pun tak tau knapa aku nak cerita pasal cakap. 'Cakap' merujuk kpada perbuatan yang memerlukan mulut untuk mengeluarkan suara dalam bahasa yang boleh difahami. Maksud nih bukannya aku rujuk mana2 kamus, hatta kamus dewan edisi ke-4 pun. Nih maksud dari kamus kepala hotak aku sendiri edisi tahun 2011 haha.. tapi memang betul gak kan apa yang aku bagitau nih??




Aku sebenonya,, entahlah,, tak tau kenapa aku buat entri pasal 'cakap' nih. Mungkin situasi2 yang aku lalui skang nih memerlukan untuk aku banyak bercakap, bukan cakap biasa2 tapi kna cakap dgn rasional. Aku pun tak tau macam mana boleh terjebak dengan satu ektiviti nih, yang mana suatu hari nanti memerlukan aku utk jadi cam PM. Kalau nak cerita pasal aku, nak dikaitkan dengan 'cakap' nih, aku bukannya jenis orang banyak cakap, dgn tak suka cakap banyak pun. Sebab bila aku dengar orang sembang, aku xdak modal nak sembang skali, xpun otak aku lambat respon untuk sembang balik. Jadi bila aku lepak2 dengan member pun, aku bnyk diam je, tapi aku suka dengar depa sembang. Tapi kalau aku ada cerita nak dikongsi, aku boleh jadi orang yang plg bnyk ckp. Bukan nak kata aku nih macam mami jarum, penyampai cerita cepat dari berita.. Aku cuma kongsi pengalaman dgn orang jer hahaha.


Tengok gaya aku nulih kat entri nih nampak gaya macam orang yang tung-tang-tung. Pada hakikatnya, don't judge a book by it's cover, hangpa pun tau kan maksud dia. Bab mengarang memangla xdak hal. Adik sedara aku yang darjah satu pun boleh mengarang apa ja yang dia suka. Satu benda ja yang memang paling aku xsuka dalam hidop aku nih, yakni bercakap di khalayak ramai. Aku tau memang ramai orang xsuka buat public speaking nih kan? Aku tau sebab pa, yang smemangnya orang yang xsuka ckp dpn org ramai nih tau. Gagap gugup resah gemuruh takut, tak yakin. Ye idok??


Kalo camtu, tu masaaloh besa ja bagi aku. Bnda tu pun aku boleh kawal. Sebab mana2 orang yang besa cakap selamba badak kat dpn org ramai tu pun camtu jugaklah dulu. Tapi nih aku nak cerita pasal kesah hitam yang melibatkan aku dalam industri kena cakap depan orang ramai nih. Aku xnk bahasakan ianya sbgai pengucapan awam, sebab bunyi mcm skema, pahtu ada la lg sebabnya... Nih aku nak mula cerita nih haha...


Pada suatu pagi yang hening, di sebuah sekolah yang bernama SBPI Gopeng di mana tempat aku belajar dulu sewaktu form 2 taon 2006, ada satu perhimpunan harian seblom masok kelas. Haritu hari rabu, memang tak ingat dah tarikhnya pun, hari rabu hari untuk public speaking. Ikut minggu, ada BM, BI, dgn B.arab. Sebbek dia xmsokkan skali bhasa jepun, perancis, dgn cina. Gila la blaja bhsa asing pun merangkak-rangkak lg nk kna ckp dpn org ramai.


Kebetulan minggu tuh dapat pulak BM. Memang, seblom sampai hari tu, cgu dah seminggu awal kuarkn 10 tajok utk dicakap time p.spiking tuh, jd kena get ready lah. Aku besa la, benda remeh cmnih memang aku xsuka nak kesah sgt, sebab aku tau memang xkn dipilih punya. Tapi sekali kena harituu...

Time p.speaking tu, cgu2 bhsa yg bertugas haritu, tak silap aku cikgu Hamidah kot, disuruh utk cabut nama pelajar yang bertuah kna ckp kt depan. 5org lower form, 5org upper form. Jd aku yg f2 time tuh mmg bwh lower form la kan. Mula2 dia pilih 5 org lower form tu memang tak kena pun nama aku. Nama budak lower form yang last kena cabut tu budak pempuan kelas sebelah klas aku. Tapi alahai alamak alangkah bertuahnya budak pempuan tuh,, dan2 kelas dia ada lawatan PSK kemana ntah, jd dia xdak lah haritu. Jd cgu cabut nama lain. Jadi aku rasa hangpa boleh teka kan, apa yang jd pahtu. Aku yang tdnya asek tersenyum2 dok pk psal untung gila budak pempuan tu telepas, terdengar satu2 suku kata nama aku disebut kat speaker. Dr tesenyum tros ternganga, mata terbeliak, kaki ketaq nak mampuih. Nak bangkit, cakap suma dah xboleh. Cgu soh kuar kat depan, aku mcm xdgr dah suara cgu tuh, sampai 2 kali dia ulang. Jd aku pun bgn dgn gaya macam tahan kencing pi jalan kat pentas dataran tu, pegang mikropon, terdiam agak lama kat depan. Ye la dah cuak gila time tu, xleh nak ckp pa. Las2 aku teringt salah satu tajuk yg cgu dh bg tu, bantai habih la. Jd aku pun intro.


" Assalamualaikum dan selamat pagi saya ucapkan pada para guru yang hadir ke perhimpunan pada pagi ini dan juga para pelajar sekalian. Berdirinya saya di atas pentas pd pagi ini adalah untuk menyampaikan sebuah pengucapan awam yang bertajuk 'Keluarga Bahagia'." Perghh, memang langsong tak kaw2.. tapi, NASIB BAIK BM!!! Kalo BI memang sepatah pun xkeluar. Pahtu tetiba bbudak len tepuk tangan ramai2. Satu sekolah pulak tuh. Aku pun tak tau napa entah.

Ingat aku ni Steven Jobs ke nak ditepuk2 tangan???
Agak lama aku terdiam kat depan pikir ayat pa nak bubuh nih. Tapi memang xleh nak pikir dah pun, sebab gabra tahap macam nak mampus la tu jugak. Tetiba depa tepuk tangan lagi ramai2.. Aku dpt agk, depa nk kondem aku nih. Celaka sungguh depa. Memang terlampaulah malu aku time tu.. Dah tu aku bubuh ayat "Keluarga bahagia bermaksud....., eh, keluarga merupakan sebuah institusi yang terdiri daripada... err..mm.....," time tu aku xpikir len dah, aku cuma pikir mati la aku time tu, dah xleh nk cakap pasal gubra yang terlampau.. Satu sekolah tepuk tangan lagi.. Aaaaaaaarrrrrggggghhhhhhhh!!! HAngpa memang celaka, @#$%, ^&*(!!!!!! Sengaja nak malukan aku!!

Akhirnya ada la sorang kakak penolong k.u time tu (xigt dh nama dia, tp dia kakak member se-batch dgn aku gak) yang baek hati sangat2, pi kat blakang aku, ckp kat aku "adik,, adik tak sedia lagi ya? Kalau cmtu xpalah, adik tak payah cakap harinih, adik prepare elok2, adik cakap minggu depan pulak ya?" aku copat2 ngangguk, kalo boleh nak lari time tu jugak. Aku pun blah dari pentas tu. Tapi time tu jugakla depa tepuk tangan riuh gila dok hoooo... hoooo... sorak macam aku johan sprint 1000m.. Memang kondem gila babiii... Tros trang aku nak mencarut kat sini, HANGPA MEMANG BABI SUNGGUH!!! (bukan pembaca noh.. tapi kalo hangpa rasa tergolong dalam manusia2 yang berada di sana tepuk tangan sekali time tu, memang **** lah pun haha). Aku pun tros ikut jalan jauh nk masuk barisan balik, malu siootttt!!!!. Bila aku dah masok barisan, Cgu Hamidah mula cakap kat depan, provoke aku skali pasal xprepare awal2. Memang salah aku la pon. Tula pasal, akibat suka dok remeh2kn bnda kecik yang boleh jd masaaloh sebesar camnih. Untuk kakak p.k.u td, kalau aku jmpa dia balik pahni memang aku nak ucap tima kasih bebanyak sebab selamatkan aku ahahaha~

Success nak larikan diri... Tapi dapat malu gakkk...
Jadi sejak tu aku cukup benci untuk cakap depan orang ramai, dengan rasa trauma dan fobianya.. Sebabtu jugak aku banyak senyap je time mana2 kelas pon, takut silap cakap, haa termalu sorang2. Ada jugak pahtu, ustazah Asyima soh aku present tajuk pa ntah dalam subjek P.Islam kat depan kelas. Aduss,, memang terasa dipanah tepat2 kat kelemahan aku. Aku pun pi jgk dpn kelas, present laju2 pasai kira nak habih cepat, sampai dok peloh2 lenjun walopon dok present btol2 bwh kipas. Punya la fobia.. Habih present aku tros kuar gi tandas basuh muka yang kena peluh gila babi tu.


Aku dah xtau cmna nak ubah rasa fobia nih sampaila aku blaja kt matrik, yg mana memang kna bnyk wat presentation waktu tutorial, kadang2 aku sndiri terkna pi depan ajar nk jwb soklan kat lecture hall. Memang rasa gubra tu ada, tp xtau napa kat matrik nih rasa tu xdak sangat. Aku rasa aku tau, sebab satu niat bila nak ajar orang tu, kita btol2 nak orang faham, niat pun ikhlas nak bg orang btol2 faham. Sebabtu kita rasa lebih yakin. Lagipun kawan2 kat sana tak macam bbudak i-gop, yang smemangnya terkenal dgn perangai2 taik yang xpnah dibuat bbdk skolah len. Kwn2 aku kat matrik memang btol2 sokong-menyokong (xdelah sangat punn), tapi mana ada nak kondem2 nih (seperasan aku xdla..tp ada gak sket). Argghh.. Jadi, kepada member2 sebatch aku yang nk tau kenapa aku benci sekolah, ni lah sebabnya, bila terkenangkan kesah2 lama hahaha..

Bahagia je rasa bila kita cakap, orang tepuk tangan macam nih sambil senyum
Apepun, tambah lagi dgn satu ektiviti yang aku ceburi skang nih (rahsia.. xleh bgtau) bnyk tlg aku untuk lebih yakin dan konpiden nak ckp dengan orang. Memang ada rasa gagap tu tapi bila syok cakap, rasa langsong dah xdak rasa gagap tu. Ala hgpa pon tau kan, cmna nk hilangkn gagap gugup resah tak keruan nih.. Yang biasa kita dengar, "latih diri anda untuk menarik nafas dulu sebelum bercakap tarik nafas kira hingga 7 dan lepaskan 7 jugak bla3..." Bg aku cara2 cmnih xefektif sgt pun kat aku, tapi mungkin orang len, len gak efeknya.. Kalau tak tau lg caranya, google la~~~~
P/s : Aku menaip entri nih sambil tepuk2 kepala, gelak2 tersenyum mencarut sorang2 ingat blk zaman silam tuh hahaha

Your Reply