Citer feveret aku


.

Haa tetiba pulak nak bercerita. Kompem setaon takbeh baca haha.. Apepun aku nak cerita jugak.
Kalau hangpa nak tau la kan, aku nih memang anti dgn citer korea nih, sama cam indon pnyer citer. Aku cukup tak suka cerita2 cinta2 romantik nih. Bukan hapa, meluat!! Kalau betol dalam dunia realiti ada sweet couple macam dlm citer2 tu, dah kawen kompem xkn jiwang2 cmtu lagi dah. Rumah tangga dah jd macam rumah tiang. Laki layan bini macam tin kosong. Pempuan pulak xreti nak layan suami leklok. Laki pasang awek baru, bini yang dulu kononnya cinta sgt2 sampai nangeh2 manja tu dibuang dlm tong sampah. Kalo dak pon, bini men kayu 3 haha~ Membohong sungguh kalo jiwang2 sampai tua.




Udah2 malas nk soksek pasal rumahtangga. Aku pun blom kawen lg heboh nak rak macam orang dah lama kawen. Dalam kira2 minggu lepaih, aku ter'search' satu citer korea kat utiub. Ntah cmna boleh teringat pulak. Dah berzaman aku xtgok citer nih, last darjah 6 kot. Aik, tadi kata anti citer korea kan? Haha ni yang nk bgtau sikit pasal citer yang satu nih. Dah tertengok skali mmg nak tgk sampai habih sebab jalan cerita dia sgt2lah menarik dan best tahap gaban.

Apa yang best pasai citer nih, dia xdaklah sgt jiwang2 nih, kalo ada pun, episod nk las2. Tu pun xdelah nak rak mcm citer lain. Bg aku, yg spesel pasal citer nih, banyak giler info2 mknn dgn nutrien dr zaman dulu yg kita mungkin xtau. Lg satu, aku suka background citer2 zaman lama.

NI lah citer tu
Aku rasa ramai dah yang tau citer nih. Dlu kat mesia taon brapa ntah aku tgk cter nih, nama citer nih 'Jewel In The Palace', translated kepada bahasa cina. Nama ori korea dia, Dae Jang Geum. Kalo translate, maksud dia kalo xsilap, 'The Great Jang Geum'. Fuyoohh. CIter nih berlatarblakangkn salah satu zaman kegemilangan korea masa dulu. Zaman Dinasti Joseon. Citer nih bnyk berkonsepkan masakan2 yang dihidangkan kt raja dgn femili baginda di istana, n jugak perubatan2 herba2 n macam2 lagilah. Sebabtu aku kata bnyk info, mana tau boleh praktik zmn hutan batu nih. Opkos cerita ni latarblkgnye di istana. Sebabtu aku suka.



Kt utiub aku tgk yang ori korea pnyer, joh lg best dr bahasa cina punya tu. Bknpe, aku mmg suka tgk yg ori2 pnya haha, dpt dgr suara pelakon yg real. Aku malaslah nk cerita panjang2 psl citer nih, sbb episod dia bnyk sgt. Satu episod pun dah nk dkt sejam. Nk bg habeh 63@64 (xsure lah) episod kompem 2bulan. Nak nunggu buffer kt utiub pn lama gak, jd aku men game dulu. Rumah aku bukannye pakai unifi pun huhu..



Tp xpelah aku bagitau sikit2 pasal cter nih yg aku tau jelah. Kalau salah tolongla betolkan ye. Citer nih kebanyaknnya blakon kat bahagian dapur istana. Tapi sblom tu ada sorg pempuan yg keje kat dapur istana tu kena bunuh dgn kwn2 n supervisor dia sebab pa ntah aku xigt, tp yang pasti dia kena tuduh wat benda tak elok. Kawan2 dgn supervisor tu bunuh dia guna undang2 dalaman perempuan istana, jd pihak atasan dgn raja pun sndiri xtau pasal nih.



 Masa tu waktu mlm dia kna tgkp bwk kt tgh2 hutan, kwan2 dia bg dia minum racun. Bestfren dia pn ada skali. Bstfren dia nih tau yg dia tu kna tuduh, jd masa member2 dia tuang racun dlm mulut dia, dia taruk ubat dlm racun tu. Pastu depa blah tinggai dia mati sorg2 dlm hutan tu. padahal dia xmati sebab bestfren dia tu bg ubat skali dlm racun tu.

Besoknya ada sorg laki jumpa dia dalam hutan tu, tgk dia hidup lg, laki tu cpt2 bwk dia blk, renehkn ubat tok dia. Bila dia dh sdar, laki tu soh dia blk tempat asal dia, tp dia xmau. Las2 dia kawen dgn laki tu n dpt anak pempuan (cop!! time nih xde jiwang2 pun okeh). Bdk pempuan tu nama dia Jang Geum (watak utama citer nih la, aku singkatkn nama dia JG jelah). Femili nih hidup sbgai golongan bawahan kt satu perkampungan. JG nih sorg budak pempuan yg cerdik, pandai gila macam mak dia. Satu benda yang JG nih xboleh heboh kat orang ramai ialah pasal yang pak dia tu bks anggota tentera, yg terlibat dlm membunuh permaisuri, mak kepada putera yg time tu dah jadi raja, sebab raja tu skang cari pembunuh mak dia. Jd femili dia habes mati kalau orang tau pasal tu.

Jang Geum masa kecik
Jang Geum masa beso, cun kan??
Satu hari tu JG dgn pak dia pi pekan, pahtu bapak dia tetiba kena hina orang2 kampung pasal dia dari golongan bawahan. xtahan tgk bapak dia kena hina, JG bgtau org2 situ yang bapak dia dulu bekas anggota tentera yang berkhidmat pada raja dulu. Bila org dgr pasal tu, suma org tgkp pak dia. JG cpt2 lari blk rumah bgtau mak dia. Mak dia dgr citer tu, dia cpt2 siap nk pi lari skali JG nih la. Masa kt dalam hutan, mak dia terkena panah askar yang cari dia tu pahtu mati. Sblom dia mati dia ad bg JG surat, soh dia jd pempuan istana n jadi top madam kt dapur istana tu, sebab tu impian mak dia masa dia kat istana dulu. Lg satu dia soh balas dendam utk mak dia atas fitnah2 yang mak dia kena tu. Jadi stat kat sinila cabaran n liku2 dia mula.


Masa kat istana tu, dia ditakdirkan jadik anak didik bestfren mak dia tu, dh jadi madam yg agak top kt dapur istana time tu. Bestfren mak dia tu dikenali sbgai Lady Han, kalo bhsa koreanya Han Sang-gung. Tapi dedua nih bkn saling mngenali pun. Lady Han nih xtau yg JG nih anak bestfren dia, mcm tu la jgk JG nih.


Han Sang-gung a.k.a Lady Han
Aku suka gila watak Han Sang-gung nih sebab sifat dia btol2 macam pempuan sejati. Lemah lembut, xterburu-buru, cekap, tenang selalu, bijak pulak tuh. Kalau marah pun memang marah tp marah dia bkn buta tuli. Satu lagi sikap dia yang memang aku suka, ntah camna nak cakap, pemikiran dia memang penoh rasional. Thumbs up utk actor nih, dia hayati watak dia btol2 menjadik!



Choi Sang-gung a.k.a Lady Choi
Atas nih pulak Choi Sang-gung. Ghope je cantek tapi hati busuk giler. Memang sakit hati la tgk dia dlm citer nih. Tak habes2 bagi problem kt JG. Tambah lg, mmg lg dia suka bg problem kat JG bila tau JG tu anak pempuan yg dia dh bunuh dulu, pasal dia nih la wat tuduhan xberasas tu. Tamak, pentingkn kekayaan, nk jga sgt maruah n nama keluarga dia sbg pemegang jawatan2 besar kt dapur istana bberapa generasi ntah. Yang pasti dia nak hapuskan JG sebab takut JG balas dendam utk mak dia. Apapun, actor nih bg lakonan yg sgt baik, smpai aku pon btol2 terasa benci pd beliau dalam citer nih haha~ Salute!!

JG dgn rival dia, Geum Yeong
 
Geum yeong nih sepapat n anak sedara Choi Sang-gung nih. Jd dia nih mmg kna buat mcm2 n patuh kt Lady Choi a.k.a mak sedara dia tu yg nak dia jd top lady n jdkan femili dia plg tinggi kuasa kat dapur istana tu, sebab dia mmg direct bwh didikan Lady Choi  nih. Dia nih pun sama bijak cam JG. Tp dia nih xlah sekejam Lady Choi. Cuma jd agak kejam bila tau Janggeum ada affair dgn laki yg dia suka, Officer Min.

JG dgn Officer Min. Maleh aku nk cter tang jiwang2 neh


Boleh kata setiap episod ada je masalah baru yang dia dapat sampai kene buang istana la, buang negeri la.. Suma atas sebab kesalahan yg bukan dia buat. Sapa punya keje lagi kalo bukan Lady Choi  dgn Gun-yeong tuh. Tapi las2 dia dpt gak balik istana, tp macam2 masalah n rintangan yg dia lalui. Dgn kebijakan yg dia ada tu la yg dia terselamat, semua masalah selese-in ikut telor indon.


Aku suka la tengok stail rambut Permaisuri tuh
Dahlah malas aku nk citer lg pnat tgn menaip. Dah tak ghairah pun nak citer lagi. Nak tau lg lanjut, tgkler sendiri, tu pon kalau rajin. Tapi aku gerenti, sekali tengok, mesti rasa nk tgok smpai habih episod walopon rasa cam leceh sikit hahaha~
Apepon, nih citer paling best pnah aku tengok kat dunia nih!!



Haha dua orang musuh bergambar bersama
Aku S.U.K.A Dae Jang Geum muahahahaahahaha~~~!!!!!!!!!!

Your Reply