Kerja LAGI...


.

Hak hak.. Aku nak bagitau nih yang sebnonya aku nak cerita lagi pasal kerja. Tetiba pulak kene kerja tengah bulan posa nih. Udahlah kejenye kna duduk bwh panas terik nun, memang sunburnla.. tambah pulak lagi tgh posa nih.. Mak aihh.. terseksa jiwa raga anak tekhok aku kedahagaann.. gila wehh.. kalo aku tanya hgpa, nak dak keje tengah bulan posa nih sambil berjemur?

Dok meleret-leret nulih nih aku tak bagitau pun apa kejenyer. Nih nak bagitau la nih. Aku kena tolong pak cik sedara aku mengecat bas. Ulang sekali lagi, mengecat BAS. BAS bukan kereta. Nak ngecat bukan main sapu main sembur aje. Banyak prosedur dia. Kalau kereta, senang je.

Nih la bas yang aku kena cat tuh


Aku stat keje wat benda alah nih kira2 awal bulan posa. Aku kerja nih pun bukan kehendak aku, tapi dah terpaksa. Pakcik sedara aku mintak tolong pahtu berharap sangat kat aku. Aku cakap toksahla harap sangat kat aku, sebab aku sendiri pun banyak hal lain. Dah tu dia cakap banyak kerja kene buat, takde masa. Dia kene cat dua bijik kete, tuan dia nak sebelom raya. Bas nih pun sama, nak sebelum raya gak. Dia dah mintak tolong kat orang len, tapi depa banyak songeh. Ada sorang yang selalu la jugak tolong pakcik aku nih, tapi stat je bulan posa dia takmau tolong (aku pun sama). Ada yg kata xda transportla, ada pulak yg kata lepas kerja nak teros duit. Mana la nak bagi dah tuan kenderaan tak bayar lagi. Hapeke gampangnya perangai punya manusia...

Bukan aku takmau tolong, tapi aku sendiri pun banyak kerja. Dia mintak jugak aku tolong sebab depan mata dia, dia sangka aku takde kerja kot yela maklumla aku kan cuti 5 bulan sementara nunggu nak masuk U nanti. Haha, sangkaan beliau je,, padahal dia tak tau yang aku bukan slalu ada kat rumah.. Mak pak aku sendiri jadi saksi.. Aku bnyak keluar jumpa member ada meeting2 penting,, pahtu kena kerap pi turun KL nak cari rezeki (cheewahh..) Duit pun pelan2 kene kikih. Lagipun aku kena urus hal masuk U sendiri, bapak mak aku tak tolong dah, cuma support duit je.. Nak jumpa orang tu, ini, nak beli barang lg, uruskan pinjaman ptptn, biasiswa.. macam2 urusanla.. Serabut pala hotak aku!! Penat!!

Bila aku cakap yang aku tak bolehla nak tolong sangat, dia cakap balik guna ayat2 kat atas tu.. Haihh rasa nak meradang pun ada, tak paham ke cakap aku. Sapa suruh janji cepat2, ambik sekali banyak pulak tu. Tapi sebab dia pak sedara aku, aku hormatla jugak.. Sebnonya kesian pun ada (psychology manipulated..) Dah tu kalo aku free sikit2 aku tolongla jugak. Mak aku pun suruh tolong jugak. Lagipun ada habuan dia..

Yang merah tu simen badan kenderaan, nak hilangkan lekok2 atau lubang
Tengok gambar kat atas tu pun tau kan tempat mengecat tu tak berbumbung. Ate dah bas tu besor sangat tak muat nak masuk bengkel. Memangla berpayungkan solar beam. Bayangkan cmna aku kena kerja. Tengah posa, bawah matahari pulak tu. Agaknya cmna la anak tekak time tu.. Haus tak terkata la. Penat sungguh.. Tapi kene berlagak kuatla, pasal ada bengkel2 cina kat belah2 bengkel pakcik aku nih. Orang Islam kan kuat!!

Tapi yang bestnya cat bas nih, habuan dia banyak oo.. siap lengkap habih cat, tampal2,, rege kene bayar RM15000!! Banyak tu.. Aku ingat beratus je hahaha... Mesti aku pun dapat share banyak sikit kononnye... Macamla aku boleh dapat banyak.. Aku cuma agak mungkinla dalam 100 gitu, tp taktau la, tengokla berapa dia bagi nanti. Bukan hape, sepupu aku pnah jugak keje dengan pakcik aku tu, kadang2 sampai lewat malam, tapi dia dapat habuan ciput je. Mana taknye dia nak marah. Keje pnat2 dapat sikit je..





Skang aku nak bagitaula sikit2 proses ngecat bas nih. Asalnya bas nih penuh sticker2 pasal jobsmalaysia.com hape entah.. Mula2 kena tanggalkan sticker tu, banyak kesan2 gam terlekat kat badan bas tu. Jadi nak cuci gam tu kene pakai thinner, gosok kat seluruh badan bas tu. WTH,, penat la camtuh.. bukannya kete, tapi BAS! Sebabkan aku terasa letihnya, maka lagi kesianla aku kat pak sedara aku nih (sekali lagi saikologi ter'di'control..) Kadang2 aku malas jugak nak buat, aku cuci besa2 je.. Kesiankan diri sendiri dulu sebelom kesiankan orang len! tu prinsip aku skang.

simen yg dah kene undercoat
Pah buang gam tu, kena gosok seluruh badan bas guna kertas pasir gred p400. Babi lagi bertambah penat aku. Aku sorang je yg kene gosok, pakcik aku tu, menyimen badan bas yang lekuk2, dah habih kerja dia tu, dia buat pulak kerja dia kat kereta dalam bengkel.. Merasa dok dalam teduh.. Haii sabo jela.. Nak mencarut pun ada..
Balut area yang taknak terkena cat
Pahtu dah siap buang gam, simen, gosok..,, aku disuruhnya pulak balut area2 tertentu kat bas tu, tak nak bagi terkena cat masa proses ngecat. Area yang aku balu, kawasan2 getah, area tayar, sekali dengan besi aluminium kat pintu bas. Keje membalut nih enjoy sikit, tak terasa lenguh tangan nih.


Dah siap balut, baru la disembur undercoatnya, nak hilangkan kesan merah2 simen cm gambar memula tuh. Time nih aku rilek je, sebab kalau aku buat kompem satu bas aku undercoat. Aku mana reti nak menyembur nih.

 Dah sembur undercoat warna kelabu tu, pak sedara aku mula buat line pattern kat badan bas tu, guna selotep yg berukuran lebar nipis ala2 1/2 cm. Pahtu, aku mula keje balik. Peranan aku kali nih, kene balut area2 yang taknak dicat guna kertas soratkabar, ikut line pattern yang pak sedara aku buat tuh.

Dah siap balut, pak cik aku mula sembur cat kat tempat yang nak dicat tuh. Tak silap aku dia sembur 3 layer kaler nak bagi warna kaler tu betol2 solid dan jelas kat badan bas tu. Derfor, kaler2 kelabu undercoat tuh takkan nampak la. Dah habih sembur cat tuh, dia sembur lagi satu layer atas cat kaler tu dengan apa entah, tapi aku rasa pemati cat. Pemati cat nih memang lambat kering. Kene tunggu sehari baru boleh kata betul2 kering. Cat warna tuh on the spot lepas sembur terus kering.



Haa dah siap satu pettern tu, kena la siapkan pattern lain. Proses yang sama berulang lagi... Haiihh jenuh aku nak balut.. Memang penat sial. Tapi takpela, atas rasa belas ehsan, aku tolongla sikit2 pak sedara aku tu. Dah lepas siap cat satu badan bas tu, barula tampal pelekat2 huruf macam yang besa kita tengok kat badan bas sekolah kita tu. Satu lagi kerja yang amat payah. Nak kena adjust betul2 line kat badan bas tu. Kalau senget, kompem tak lawa dah bas tu. Btw, stage nih belom sampai lagi pun, tu cuma pak sedara aku tu bagitau..

Oklah, malas aku nak taip dah. Tu pun aku ringkaskan sesimple yang boleh. Sekadar berkongsi je..

Chioww~~










Your Reply