Lubuk Emas


.

Harinih dah 16hb Mei.. Kalau ikutkan, Sabtu lepas (14hb Mei) dah masuk 14 hari aku kerja kat kilang tuh. Maksudnya dah 2 minggu la kan? Mungkin gak yang nih hari terakhir aku kat sana, ayah aku suruh cari tempat len sebab situ takdak tempat nak solat. Dalam 2 minggu tu macam2 jawatan operator aku dah pegang. Sejak kerja nih macam2 benda baru yang aku tau. Mula2 aku ingat nih kilang perabot, tapi bukanla. Ianya kilang yang proses kayu atau papan untuk bg cantik macam rak2 kayu yang ada kat rumah kita tu la. Tapi papan2 kayu2 nih bukan jual kat Malaysia tp dia pi eksport kat Jepon.



 Aku stat berkhidmat kat situ sehari lepas Hari Pekerja yang lepas. Masa mula2 kerja dulu memangla terasa sungguh bosannya ditambah dengan kepenatan yang teramat. Tapi bila lebih kurang seminggu kat sana, dah kenal orang2 kat sana, terasa best pulak. Seolah2 macam balik zaman sekolah pulak. Sebab pekerja2 situ pun perangai macam budak sekolah, suka main2. Pekerja2 situ majoriti warga asing semestilah, Melayu ada 3 orang aja sekali aku la. Tapi takdak masalah nak sembang2 dgn warga asing tuh. Rata2 dari Bangladesh, Myanmar dengan Nepal. Suma baik2 belaka. Ada yg boleh cakap Melayu, yang tak paham langsung tu yang baru datang M'sia jelah. Tapi boleh kata semua peramahla. Yang main2 masa buat kerja pun ada, bila kena marah, buat muka cool aja, kalau dak pon, nyanyi lagu bahasa depa kuat2, tak boleh belah hahaha. Macam2 gelagatla aku tangok depa nih.

 Kerja2 kat sini memang banyak guna mesin, jadi memang makan banyak letrek lah kot.. Setiap mesin sini suma ada sorang warga asing yang handle. Jadi depa2 yang  bertanggungjawab handle mesin2 nih memang dah pro la dengan mesin masing2.


Mesin 'Sander'
Masa mula2 masuk kerja dulu, mesin nih la yang aku mula2 operate, dengan partner aku mamat Myanmar. Nama beliau Lal Than Kima. Aku panggil dia 'Kima' aja. Dah setaon dok M'sia tapi jujurnya sepatah haram cakap Melayu dia aku tak paham. Cakap BI dia lagi aku tak paham. Jadi dia guna bahasa tangan jela dengan aku. Memang kalau kerja kilang nih, orang tak banyak cakap, cuma guna bahasa tangan aja. Tapi kalau kena cakap, cakap jela. Depa boleh aja paham cakap Melayu.

Mesin kat atas nih guna untuk licinkan permukaan kayu yang kasar. Namapun 'sander' mesti la guna kertas pasir. Mula stat kerja tuh memang gelabah puyuhla takut nanti orang kata slow pulak, padahal Kima kata "rileks2".. Memang lenjunla baju aku mandi peluh haha.. Besa la orang baru.. Sapa tak gelabah..

Mesin buat 'R'
Hangpa tau ka apa tu 'R'? Aku pun mula2 taktau jugak, tapi baru aku tau, 'R' tu bentuk lekuk kat bucu2 kayu ataupun bahasa lagi senang nak paham, bucu kayu yang dilicinkan jadi macam bentuk bulat. Kat mesin nih kalau nak buat kerja kena ada 3 orang paling sikit, sebab banyak kerja dia.


Kat mesin nih aku kena pindahkan kayu dari mesin bahagian belang ke mesin bahagian depan sebab dedua part mesin nih tak bersambung. Jadi aku duduk tengah2lah. Memang jenuh jugaklah, sebab kayunya besar2, berat2. Memang luka2la tangan aku nih, sebab bucu2 kayu tu tajam. Tapi lantaklah, janji duit yang aku dapat nanti halal, Pengalaman jugak.. Kata orang Melayu, 'alah bisa tegal biasa', kan?

Mesin nih ada sorang mamat Bangla pulak yang jaga. Aku tak ingatlah nama dia, sebab nak sebut pun tergeliat lidah. Dia biasanya jaga part depan, sebab yang depan nih slalu masalah sikit. Yang part belakang nih mesin pengetam, mamat Melayu jaga. Nama dia Hasan. Dia dah kerja sini setahun, tapi 2 tahun sebelum tu, dia kerja kat kilang yang sama kat Jepun. Kompemla buleh cakap Jepun. Aku tengok dia nih jenis rilek2 aja, jadi aku pun buat2 cool macam dia jugaklah.

Lagi satu bahasa kilang yang baru aku tau, ada mamat Myanmar yang bagi tau aku, 'ulat-ulat'.. Mulanya hapekebendalah ulat2 tu. Dia kata Hasan tu suka ulat2. Rupanya 'ulat2' tu, bila dah takdak kerja, mula merayap tengok orang len buat kerja, tapi bukan nak tolong orang tu buat kerja. Aku rasa aku pun lagutu, yela orang baru memangla tak tau kadang2 nak buat apa bila kerja dah settle. Jadi satu tempat yang aku suka pi lepas takdak kerja, tempat orang gosok kayu.


Tempat gosok kayu (manual pakai tangan aja)
Haa tempat nih memang 100% pakai kemahiran tangan untuk menggosok. Takdak pakai mesin. Kat sinila tempat me'repair' kayu2 berlubang ataupun yang kena reject. Supervisor aku kata tempat menggosok nih bagaikan jantung bagi kilang nih sebab tempat nih memang penting sangat. Mula2 aku buat macam susah tapi dah selalu tu rasa yang nih kerja paling best. Kayu2 yang berlubang tu biasanya kalau kecik, depa taruh gam ala2 gam gajah, memang kuat melekatla. Kalau lubang besar, depa tampung dengan sjenis habuk warna coklat macam kayu, pastu gosok guna kertas pasir gred 320 yang paling kasar. Nak kasi licin balik, gosok pulak dengan k. pasir gred 150, yang biasa kita guna tuh. Haritu gam tu penah sekali kena jari aku, ingatkan takdak apa, tak lama pahtu jari nih rasa panas sangat. Habis melecur, tapi aku buat cool aja mcm takdak apa. Memang depa tak taula. Macam rumit kan? Tapi kalau hangpa dah biasa buat sendiri, rasa macam kerja paling senang kat situ.




Kat tempat nih jugaklah banyak pekerja2 situ suka main2. Memang seronok jugaklah depa gurau sana-sini, memang sebijik macam budak2 sekolah. Ada sorang pekerja India perempuan, katanya dah 16 tahun kerja situ. Dia kata memang jemu jugak, tiap2 hari kerja pahtu sakit2 belakang. Tapi aku tengok dia nih bagaikan 'ibu' untuk pekerja2 sini sebab dia yang selalu marah2, kalau tak tau cara gosok kayu, dia yang ajarkan macam mana nak gosok. Kalau sakit dia bagikan ubat. Haha aku tak pernah lagilah kena marah sebab orang baru. Tapi dia selalu marah warga2 asing tu aja, sebab suka main2, kerja tak jalan.


Ada lagi satu mesin UV, yang mana mesin nih guna untuk kaler kayu2 mentah tadi jadi macam perabot kayu yang ada kat rumah kita tu la. Nama pun UV, mestila pakai UV light. Aku rasa dia guna bromine kot, kan warna coklat. Bromine kalau kena UV hasilkan free radical kan? Tetiba pulak masuk kimia nih. Mesin nih pulak ada 2 orang Myanmar yang jaga. Dedua nih memang fasihla cakap Melayu, sebab dah 3 tahun duduk sini. Depa dua orang nih memang peramah sungguh orangnya, suka sembang2, cerita sana-sini. Depa nih pun rapat dengan supervisor kami, sebab pandai ambik hati la. Dari dia ni la aku tau 'ulat2' tu apa, pasal2 orang kilang nih macam mana. Tapi lupa pulak nak tanya nama dia. Sorang aja yang aku tau, Aung Soe nama dia.

Ada lagi mesin potong kayu. Kat mesin nih ada sorang mamat Bangla yang jaga. Nama dia Ruhul Amin. Mula2 aku jumpa dia dekat toilet, tanya toilet mana yang elok. Tengok dia lancar aja cakap Melayu, aku tros ingat dia nih orang India. Rupa2 bukan bila dah tau nama dia. Muslim. Dah 3kali aku tolong dia operate mesin potong kayu tuh. Masa kerja tu aku tanya dia macamlah. Tapi dia nih rajin bertanya tentang bahasa Melayu nih. Dia tanya apa beza 'angkat' dengan 'ambil'. Aku terangkan jelah. Pastu dia kata si Aung Soe nih selalu cakap kat dia 'cilaka'. Bila dia tanya apa maksud 'cilaka' tu kat beliau, beliau tak mau bagitau. Aku cakap jela benda tu tak berapa nak baik, sebab tu dia taknak bagitau.

Ruhul nih umur dia batu 23 tahun, Januari depan habis kerja, mau balik Bangladesh, teros kawin. Girlfren dah ada katanya. Haha baguslah, memang dah kaya la dia balik sana nanti. Seringgit sini sama maca 20ringgit kat sana. Tapi makan sana harga 3x ganda dari M'sia katanya. Entahlah. Pastu sibuk tanya aku dah ada girlfren ke idak. Aku cakap mana ada, aku kecik lagi haha tapi dia tak percaya. Lantak mu lah..


Muka mamat2 Myanmar sini banyak muka macam orang melayu. Memang mula2 aku ingat orang Melayu tapi bila dengar style depa cakap, sah2 bukan orang Melayu. Ada sorang yang muka memang btol2 macam orang Cina, tapi bukan jugak. Sorang lagi muka sebijik macam sorang kawan aku kat metrik dulu. Bila tanya dia orang apa, dia kata 'Melayuuuu..' sambil muncungkan mulut dia ke atas. Haa memang stylo la dia nih. Padahal orang Myanmar. Ingat aku tak tau ka? Spy aku banyaklah kat sini. Mentang2 muka macam Melayu hahah maknanya beliau suka lah kot jadi orang Melayu.


Mmm banyak lagi nak cerita tapi dah panjang sangat. Kompom bosan nak baca. Takpelah aku behenti takat nih jelah. Serius memang seronok kerja kat sini tapi dah ayah aku suruh tukar tempat lain macam mana nak buat. Lagipun kita kerja nak kena ada berkat..

Chioww~~

2 Responses to “Lubuk Emas”

  1. Anonymous says:

    rezeki Allah kt mna2..dok tang mna pon kalo rjin mesti dpt hasil

  2. Katak says:

    Insya-Allah..,, ayat sebijik macam yang pak aku kata

Your Reply