Mimpi


.

Semenjak 3-4 hari nih asik mimpi plek2 je.. Taktau la nak kata alamat ke idak ke,atau sekadar mainan tidur. Tak pun gangguan setan. Setan kaco hape kejadahnya bulan posa nih. Entahlah, pendek kata, tak tau camna nak buat kesimpulan, apa sebab mimpi tu jadik. Lagipun aku tak rasa yang mimpi tu hotak aku yang kontrol, sebab suma benda jadik sendiri. Tu yang aku rasa takut semacam je sampai la skang nih. Tapi nak sedapkan hati, aku cuma anggap tu menan tidur je. Lagipun mimpi tak elok, tak baik diceritakan kat orang, tapi saja sekadar berkongsi.



Stat mimpi pelik yang aku dapat bulan posa nih, 4 hari lepas kot. Yang aku mimpi tu aku ada kat satu tempat yang luas, lapang macam padang pasir. Tapi tempat tu sejuk je. Kat satu ceruk kawasan tu ada satu kawasan hutan tak berapa besar, tapi ada la pokok2 besar kat situ. Waktu tu waktu malam, memang gelap sangat tempat tu. Cuma ada la cahaya bulan yang buat tempat tu samar2. Yang pleknya camna entah aku ada kat tempat lapang tu.


Entah tak semena-mena aku pandang langit, saja nak tengok bulan. Macam mana entah aku ternampak ada satu benda turun laju dari atas betol2 tuju kat aku, macam missile pulak. Takut terkena benda tu, aku cepat2 la lari dari tempat aku diri tu. Benda tu teros hentam tanah, meletop tanah tu. Masa tu aku tak pikir len dah, cuma doa banyak2 moga Allah selamatkan aku dari benda2 nih.. haha macam cerita perangla pulak. Jantung dupdap laju semacam je macam mimpi hantu pulak.  Tapi tak penah pulak pun haku mimpi benda camnih. Memangla takut.. Aku mimpi hantu sekalipun takla pnah terasa takut macam nih, sebab rasa takut nih macam takut mati dah dekat sngat. Haha mesti hangpa kata karut eih..Mimpi je tuh..


Pahtu tetiba ada la dalam 5,6 orang lelaki dewasa kuar dari hutan kechik tu lari pegi kat aku, pahtu cepat2 tarik aku masuk hutan kecik tu skali. Aku ingat komunis ke hape ke.. Dah masuk hutan kecik tu, aku ada nampak ada ramai lagi duduk dalam hutan kecik tu skali pempuan dengan budak2. Suma nampak macam takut je. Budak2 banyak nangis, tapi nangis pelan2 sebab takut. Aku pun taktau apa yang depa takut, tapi aku pun sebnonya rasa takut jugak time tu entah napa. Tak dan lepas tu, tetiba ada bunyi letup2 atas langit tu. Aku tak pasti apakebendanya, tapi aku cuma nampak benda meletup kat atas tu, berulang-ulang kali tapi kat spot yang len2. Dah tu aku tak hengat hapa, sebab dah time sahur, pak aku gerak.


Mimpi besoknya nih yang betul2 buat aku takut, sebab kalau aku ceritakan mimpi nih, sesetengah orang yang arif tentang benda ghaib nih kata orang yang bermimpi macam mimpi aku nih terkena sihir. Sihir menjadi ke bulan posa nih? Harap2la idak. Yang aku mimpi nih aku ada kat atas bangunan tinggi, macam klcc la kot, kat mana pun aku tak pasti. Cuma yang aku ingat, sebelum aku kat puncak bangunan tu, aku cuma nak ambik angin je.


Entah macam mana angin kuat tetiba datang kat atas tu. Takdela rasa nak tercampak dah tau badan aku nih berat. Cuma yang peliknya, Bila angin tiup, bangunan tu tetiba lentur semacam, macam jeli yang bergoyang-goyang. Aku pun rasa tak stabil kat atas tu, tercampakla ke bawah. Jatuh dari tempat tinggi. Masa jatuh tu aku nangis sesaje sebab dah tau yang aku akan mati. Cuma sebelom mimpi tu padam, aku cuma nampak langit kebiru-biruan, makin lama makin malap. Pahtu aku terkejutla dari tidur. Rasa takut, sebak je hati nih.. Efek mimpi tadi kut..


Ada lg satu mimpi pahtu yang memang terasa nyawa aku nak melayang je time tu. Mimpi kali nih, akibat kecuaian kecik yg mampu buat aku mampos time tu jugak. Asalnya time tu aku kat area pekan yg dekat dengan sekolah agama aku. Waktu tu awal pagi, entah pejadahnya aku wat kat situ. Yang aku ingat aku pakai baju dgn kasut sukan, nak pi joging kot. Dah sebab pakai cam nak joging, maka aku pun jogingla.

Entah camna masa syok2 joging kat tepi jalan banyak kete tu, tak sedar pulak aku ada sebijik batu sebesar kura2 melekat atas jalan tu. Aku pun tersadung la, jatuh kat atas jalan, area kete2 lalu. Dah jatuh tu, aku ingat nak bangun balikla. Tapi alangkah terkejutnya haku, masa menoleh kepala kat jalan tu, ada sebijik lori tengah lalu kat jalan tu, betul2 nak langgar kepala aku. Cuak tak terkata la.. Aku ngucap banyak2 time tu. Tengah cuak2 tu, tetiba ada orang tarik tangan aku, aku terduduk teros, lori tu pun lalu betol2 kat sebelah aku sambil hon2. Gila sipi2 lagi nak hancor lebor kepala aku.. Pahtu aku tak ingat apa dah...


Mimpi yang tu memang mengingatkan aku satu eksiden yang betol2 jadik depan mata aku. Mangsa tersebut merupakan kawan kepada adik aku masa depa sekolah rendah dulu. Masa eksiden tu, adik aku tu ada kat hostel sekolah dia, jadi adik aku memang tak tau apa yg terjadi time tu. Aku pun tak tau tu kawan dia. Kejadian tu jadik kat kawasan perumahan cina, dekat dengan sekolah rendah aku, dekat dengan kedai Apex Mart. Aku masa tu baru lepas balik dari metrik perak, cuti final sem 1. Balik nek bas, behenti kat pekan Chemor. Pahtu satgi aku soh mak aku hambek aku kat situ. Ada dua orang kawan sebaya, tengah naik motor jalan2 entah kemana. Masa tengah bawak motor tu, si tukang bawak nih main acah2 brek moto. Asal jalan sikit, behenti mengejut. Pahtu jalan balik, behenti mengejut. Memang kawan belakang tu tak stabil. Nak terjatuh dah dia.

Tak sedar kot depa dua orang nih, ada lori yang membuntuti depa nih. Ditakdirkan la kat satu simpang, kawan belakang yang tak stabil nih betul2 terjatuh terjelepuk atas jalan. Lori yang ikut depa kat belakang tu memang tak sempat nak berhenti, lalu lanyak kepala budak tu. Menggelupur dia atas jalan, darah mercik merata-rata. Hancus kepala dia. Aku cuma tergamam tak terkata apa. Si tukang bawak moto tadi, tengok kawan dia kena lanyak, teros histeria menjerit2 menangis tak tentu arah.


Bila orang ramai kerumun kat tempat kejadian,baru aku terasa boleh melangkah nak pergi tempat tu. Memang, bersepai isi kepala otak budak tu. Masa aku pegi dekat tu, budak tu tak bernyawa dah. Kawan dia nih terpekik terlolong memang histeria tengok kawan dia yang mati dalam keadaan mengerikan tu. Tak lama pahtu, ambulans dengan van Hospital Bahagia Tanjung Rambutan datang kat situ. Van tg. rambutan tu bawak budak yang histeria tu ke hospital bahagia lah kot, memang aku tengok dia tu macam dah gila.Ye la mana daknya, sebab dia la kawan dia mati. Lepas mayat tu diangkut bawak ke spital, aku tros blah dari tempat tu dgan mak aku. Malam tu memang aku takleh tidor, teringat kat peristiwa tu. Aku dapat rasa camna sakit budak tu kepala dia kena lanyak, sebab pnah sekali, kat Igop dulu, aku penah bergurau dengan kawan bek aku, sampai terjadi kejar-mengejar kat asrama tu. Ada satu masa tu aku nyorok bawah katil, entah camna dia boleh nampak aku. Las2 dia tarik aku keluar dari bawah katil tu, teros duduk atas kepala aku. Udahlah badan berat nak mampos, terasa nak pecah kepala aku time tu. Sakit sangat2.

Aku rasa mungkin mimpi aku nak kena lanyak tu ada kaitan dengan peristiwa tu. Sebab ada satu fakta yang aku baca tentang mimpi, dia kata "kita hanya bermimpi apa yang kita ketahui. Kadang-kadang kita tak tahu atau tak kenal orang yang wujud dalam mimpi kita tu. Tapi yang sebenarnya, objek tersebut bukan diciptakan oleh otak tapi kita pernah lihat cuma kita jer yang tak ingat.". Wallahua'lam.


Memang menakutkan jugak mimpi kebelakangan nih, tapi aku anggap je macam mimpi besa walaupun tak pernah mimpi benda2 camtu. Saja nak sedapkan hati. Cuma aku harap tu takda bawak makna ada benda ta bek akan jadik, amin.. Aku rasa tak semua orang baca post aku yang nih percaya apa yang aku cerita, tapi tu kan hak masing2. Terpulanglah camna hangpa nak menilainya.

Chioww~~

Your Reply